Puy de Dôme (11 op verlanglijst)
dec 21st, 2012 by Silvan
Twee ochtenduurtjes op twee dagen in de week mocht het. Met je racefiets omhoog. Voor de rest waren de stalen rossen verboden op het asfalt naar de top van de oude vulkaan. Sinds een paar jaar is de weg rondom de berg voor vrij verkeer afgesloten en moet je sinds mei dit jaar in een spiksplinternieuwe tandradtrein stappen om boven te geraken. Het is mij onduidelijk wanneer je weer legaal met de fiets de Puy de Dôme mag beklimmen, nummer 11 op mijn verlanglijst.
Het is de bekendste berg/vulkaan van de Auvergne. Een karakteristieke puist in het fraaie landschap. Logistiek is het allemaal krap. Je kunt er maar op één manier op en af, via die ene weg. En dan is de helft van het asfalt ook nog eens opgeofferd om daar een spoor aan te leggen. Daar moet je als toerist mee omhoog. Het gaat echter niet zo goed met de trein. Allerlei problemen. Eind oktober ontspoorde de trein zelfs in de afdaling… Volgens mij rijdt de trein nu even helemaal niet. Correct me if I ‘m wrong!
12 Procent
De parkeerterreinen op de top zijn zo te zien ‘natuurlijk ingericht’. Ik ben er al eens met de bus omhoog geweest. Toen mocht je ook al niet met de auto de laatste vier kilometer om de berg heen afleggen. Maar dáár gaat het nou juist om. Ze zijn zwaar, 12 procent gemiddeld. En geweldige doorkijkjes naar het vulkanenlandschap. Maar als al die toeristen niet meer met de racefiets omhoog mogen, wat dan? Het mag niet, maar het kán natuurlijk wel. Volgens mij is het vroeg licht in de zomer. Dan maar op tijd opstaan en desnoods de racefiets over een slagboom tillen…
De kermis van de Tour de France kwam in 1988 voor het laatst op de Puy de Dôme. In totaal kwam het peloton 13 keer boven.
De cijfers
Berg: Puy de Dôme
Kant: Oost
Afstand: 11
Hoogte: 1415
Hoogtemeters: 925
Gemiddeld: 8,1 procent
Hier komen de hoogtepunten uit Google Streetview. Alvast even een waarschuwing, de laatste kilometers zijn gedateerd, daar loopt immers nu een spoorlijn.
Het is meteen aan de bak vanuit de startplaats Royat, een soort voorstad van Clermont-Ferrand:
En daar is die karakteristieke top al:
Hier links aanhouden, hoewel rechts zo logisch lijkt:
Het oude tolweggebeuren. Nu zit je hier al in de trein volgens mij…
Vier kilometer lang 12 procent.
Op de rechterhelft van de weg ligt nu rails.
Even over je schouder kijken naar de mooie andere vulkanen .
Zo ziet 12 procent er uit:
Het spoor ligt hier links van de weg, en dan een paar meters lager dan het asfalt.
Niet erg dat de parkeerterreinen weg zijn.
Animatie waar de spoorlijn komt te liggen:
Een rit in de trein, opgenomen vanuit de achterkant:
Geef een antwoord