Eindstreep op de Aubisque. Geen Portillon en Marie-Blanque
nov 8th, 2015 by Silvan
De route door de Pyreneeën krijgt steeds meer een definitieve vorm. In de vierde etappe heb ik de Col du Portillon geschrapt om toch de noordkant van de Port de Balès te kunnen doen. Waarom? Het knaagde nog steeds wel een beetje dat ik de noordkant van de Balès niet kon doen. Noord kan wel, maar dat gaat ten koste van de Portillon, anders wordt de rit te lang. Waarom toch veranderen? Ik heb onlangs aan Michiel van CyclingCols.com gevraagd via Twitter, terwijl hij in de Pyreneeën verbleef, wat hij vindt van mijn etappeschema voor de Pyreneeën. Dit waren zijn suggesties:
@SilvanVijver Bales en Ancizan vind ik erg mooi. Plateau de Beille zeer saai. Tip: Col de Portet ipv Pla d'Adet (maar mss lastig in juni).
— Michiel (@caselongo) October 9, 2015
@SilvanVijver Ik heb hem ook gedaan omdat het "moest" ;-) Westelijk vd Marie Blanque ook nog veel fraais: Soudet, Bagargui, Arnosteguy etc.
— Michiel (@caselongo) October 9, 2015
@SilvanVijver Portillon is ook saai. Ik zou in rit 4 de Bales van noord doen (erg fraai) en daarna Superbagneres + evt Hospice de France.
— Michiel (@caselongo) October 9, 2015
Ik heb steeds gezegd: geen concessies. Maar wat is dan hier de concessie? Port de Balès-noord of de Col du Portillon. Allebei lukt niet, dat wordt te zwaar om in 9 dagen te houden. Ik kan ook wel 4 weken door de Pyreneeën fietsen, er is nog zoveel moois. Het gaat in deze trip om de echte kanonnen. De suggestie Hospice de France leg ik naast me neer. Lijkt me te zwaar om even mee te pakken (dan kan ik de Portillon er ook wel in houden…). De vierde etappe wordt al met al iets minder zwaar qua hoogtemeters en dat is gezien de rest van de programma niet erg.
De tips die Michiel geeft voor het gebied ten westen van de Col de Marie-Blanque bewaar ik voor een volgende keer. Ooit.
Een andere tip – Col de Portet ipv Pla d’Adet – heeft me erg doen twijfelen aan de laatstgenoemde klim. Ook Will van CyclingChallenge is er niet kapot van. Maar de weg naar de Col de Portet is (voor een groot deel?) onverhard. En daar ga ik niet met mijn racefiets overheen. Pla d’Adet blijft erin.
Etappe 8 kent een kleine wijziging. Van de Col de Tentes is het niet meer mogelijk om door te fietsen naar Port de Boucharo. Rotsen blokkeren het voormalige smalle fietspad. Jammer, maar niks aan te doen. Scheelt wel weer wat kilometers en hoogtemeters.
In de negende (en laatste) etappe heb ik veel veranderd. Ik heb besloten om de Col de Marie-Blanque te schrappen. In de eerste opzet zou ik de oostkant van deze beklimming op fietsen, maar bij de Marie-Blanque gaat het eigenlijk om de westkant. En de top van de col vind ik niet een waardige finish van mijn Pyreneeën-avontuur. Daarom: eindstreep op Col d’Aubisque! Hieronder de Aubisque in Streetview:
De aanloop naar de Aubisque gaat niet meer via de Col des Bordères, maar via de Col de Spandelles. Deze laatstgenoemde klim staat op de BIG-lijst en maakt de uitermate fraaie noordkant naar de Col de Soulor mogelijk.
Ik verwacht dat er verder weinig meer verandert. Dat betekent: 9 etappes, 27 beklimmingen, 900 kilometer en ruim 30.000 hoogtemeters…
Geef een antwoord