Koninginnenrit Vogezen: Ballon d’Alsace en Grand Ballon
jun 14th, 2013 by Silvan
Dit zijn de statistieken per klim:
Ballon de Servance: 14,5 km / 4,6% gem / 7,6% max / 671 hm
Ballon d’Alsace: 9,6 km / 6,5% gem / 7,5% max / 628 hm
Petit-Drumont: 11,8 km / 5% gem / 11% max / 595 hm
Grand Ballon: 16,2 km / 6% gem / 8,5% max / 975 hm
Ballon de Servance
Ik start in Le Thillot. De eerste vier kilometer tot de Col des Croix nog aardig in de bewoonde wereld, maar daarna duik je het bos in voor een smal weggetje naar de top van de Ballon de Servance. Al snel het bord dat de weg doodloopt. Vanaf de noordkant mag je namelijk niet met de auto de col afdalen over de zuidkant.
Ballon d’Alsace
Terug in Le Thillot is het een klein stukje naar Saint-Maurice-sur-Moselle, de start van de Ballon d’Alsace, een echte klassieker. De kortste klim van de dag, maar qua gemiddeld wel de zwaarste. Nog steeds zaak om zoveel mogelijk krachten te sparen… De klim oogt trouwens prachtig. Brede weg met sierlijke bochten. Een gelijkmatige klim, voor mij het allerbeste.
Petit-Drumont
Na de afdaling van de Ballon d’Alsace weer terug in Saint-Maurice-sur-Moselle. Op weg naar Bussang en (bijna) de Col de Bussang. Een paar honderd meter voor deze col linksaf en meteen weer rechtsaf omhoog voor de Petit-Drumont. Voor deze klim heb ik nog de meeste angst, want ik kan er geen beelden van vinden. De weg loopt dood en wordt ook veel gebruikt door mensen die bovenop gaan paragliden. Wat wel bekend is: in de laatste vijf kilometers gaat het flink omhoog, gemiddeld 8,8 procent. Oef. Hier nog met souplesse omhoog lijkt me onmogelijk. Het zal wel harken worden.
Grand Ballon
Na de Petit-Drumont nog één (lees: dé) klus te gaan: Le Grand Ballon. Eerst nog zo’n 23 kilometer afdalen naar de voet van de Grand Ballon: Willer-sur-Thur. Daar naartoe lijkt me eerlijk gezegd een vervelende route met veel verkeer. Hopelijk kan ik toch voldoende herstellen voor de grote finale. Op de helft van de Grand Ballon passeer je de Col Amic en – eerlijk is eerlijk – tot dat punt lijkt het nog prima te doen. Of dat ook zo is met al drie cols in de benen, is trouwens nog maar de vraag. De laatste 7 kilometers worden zwaar met 7 à 8 procent. Maar volgens mij o zo mooi! De Grand Ballon is één van mijn 15 droombeklimmingen.
Deze koninginnerit is voor mij de grote test: kan ik een rit met meerdere cols aan? Volgende stap is dan een dagrit met bijvoorbeeld twee toppen in de Alpen of Pyreneeën. Op de dag dat ik godfather werd, behaalde ik tot nu toe mijn meeste hoogtemeters: ruim 2600 hoogtemeters, verdeeld over 131 kilometer.
Hoi Silvan,
Met veel plezier heb ik je blog gelezen en bekeken.
Komende zomer gaan we naar onderstaand adres in de Vogezen.
Camping*** Au Clos de la Chaume
21 rue d’Alsace – 88430 Corcieux – VOSGES – LORRAINE – FRANCE
Heb je daar ook in de buurt gefietst en zijn daar ook hoogte kaarten van zodat ik ook een paar kuitenbijters kan trappen?
Ik hoor graag van je,
Wielrengroet,
Erik Oosterhuis (Haren)
Hoi Erik, vanuit Corcieux kun je volgens mij al hele aardige rondjes fietsen met meerdere colletjes. Op http://www.cyclingcols.com kun je op de kaart zoeken en klikken naar beklimmingen die goed bij jou passen. Ik vind de Col de la Schlucht vanuit Munster heel mooi. Die is niet zo zwaar overigens maar loopt wel lekker. De Grand-Ballon is wel een must. Die kun je van meerdere kanten op fietsen. Check CyclingCols maar welke je aanspreekt! ;)
Is de grand ballon ook met een e bike te fietsen. Dus alleen de grand ballon.
Hi kruis,
ik weet niet in hoeverre een e-bike je bergop helpt. CyclingCols geeft de statistieken van 6 varianten van de Grand Ballon. Dus dan kun je een klim kiezen die bij je past qua zwaarte: http://cyclingcols.com/col/GrandBallon
Via Col Amic vond ik heel mooi
Bedankt, een e bike geeft ondersteuning, maar dan nog moet je fietsen. Hier in Nijmegen fiets ik van Beek naar Berg en Dal en de Zevenheuvelenweg maar dat zijn korte stukken. Wie weet meer.